Zalogowany jako: .   Wyloguj się

Zespół cieśni nadgarstka – rehabilitacja

Zobacz artykuły na temat:rehabilitacja
Jeżeli jesteś miłośnikiem squasha lub tenisa, często pracujesz rękoma i coraz częściej boli cię nadgarstek – możesz cierpieć na zespół cieśni nadgarstka. Przeczytaj patomechanizm choroby i dowiedz się jak leczyć zespół cieśni nadgarstka.

Nieznane

Zespół cieśni nadgarstka - co to takiego?

To co nazywamy nadgarstkiem jest złożoną strukturą. Składa się z ośmiu kości połączonych między sobą wieloma więzadłami. Łącznie ograniczają przestrzeń zwaną kanałem nadgarstka, przez który przechodzą nerwy, naczynia oraz ścięgna mięśni zginających palce. Przestrzeń ta może ulec zwężeniu wtedy dochodzi do ucisku na jeden z nerwów – nerw pośrodkowy.

Objawami są ból nadgarstka i dłoni początkowo związany z ruchem, a później pojawiający się również w spoczynku. Towarzyszą mu parestezje – przykre doznania, takie jak mrowienie czy odczucie wbijanych igiełek w obrębie palców. Typowo dolegliwości te nie dotyczą małego palca. Siła mięśniowa ulega osłabieniu. Trudność może sprawiać odkręcenie słoika, uściśnięcie dłoni, czy pisanie na komputerze. Ciężko jest utrzymać przedmioty w ręku.

Kto jest zagrożony?

Zespół cieśni nadgarstka może wystąpić w każdym wieku, ale najczęściej dotyczy osób po 50-tym roku życia. Częściej chorują kobiety. Nierzadko pojawia się w przebiegu chorób reumatycznych. Z reguły zajęta jest ręka dominująca, ale mogą być również zajęte obie.

Przyczyn zespołu cieśni nadgarstka jest wiele. Rozwija się w wyniku przeciążenia mięśni zginaczy palców. Przeciążenie może być wynikiem uprawianego sportu: tenis, badminton, squash, gimnastyka, kolarstwo lub wykonywanej pracy: szycie, stolarstwo, pisanie na komputerze. Czynnikami sprzyjającymi rozwojowi tej dolegliwości jest długotrwałe narażenie na wibracje (na przykład praca młotem pneumatycznym), ciąża, cukrzyca, choroby reumatyczne czy wrodzony wąski kanał nadgarstka.

Zobacz też: Czym jest zespół cieśni nadgarstka?

Unieruchomienie, fizykoterapia i rehabilitacja

Tymi trzema słowami można w skrócie opisać leczenie w zespole cieśnie nadgarstka. Na początku stosuje się unieruchomienie. Oszczędzanie kończyny jest kluczowe - pozwala na zapoczątkowanie procesu gojenia się tkanek. Oznacza to czasową rezygnację z uprawiania sportów takich jak badminton, tenis, kolarstwo, ale również z wykonywania codziennych czynności, które powodują ból – otwierania słoików i puszek, siekania, krojenia, szycia itd.

Wskazane jest chłodzenie nadgarstka. W tym celu można wykonywać masaż kostkami lodu lub przykładać specjalne okłady (do kupienia w aptekach). Można korzystać z opasek uciskowych na nadgarstek lub bandażowania elastycznym bandażem. Wskazane jest uniesienie przedramienia tak by dłoń znajdowała się powyżej nadgarstka.

Koniecznie należy skonsultować się z lekarzem lub rehabilitantem. Lekarz może zalecić leki przeciwzapalne i przeciwbólowe oraz fizykoterapię i kinezyterapię (leczenie ruchem). Stosowane są: masaże, elektroterapia, mobilizacja stawów, terapia zimnem i ciepłem. Nieoceniona będzie konsultacja rehabilitanta w celu opracowania zestawu ćwiczeń, które bardzo wspomagają leczenie. Jeśli takie leczenie będzie nieskuteczne możliwe jest wykonywanie zastrzyków ze sterydów oraz postępowanie operacyjne.

Ćwiczenia do wykonywania w domu

Ćwiczenia mogą być wykonywane zapobiegawczo, jak również w momencie kiedy dolegliwości już wystąpią. Nie mogą być wykonywane jeśli sprawiają ból. Opisane niżej ćwiczenia są tylko przykładowe i najlepiej skonsultować się z rehabilitantem w celu dobrania indywidualnego zastawu ćwiczeń. Ćwicz trzy razy dziennie.

1. Rozciąganie zginaczy

Stań twarzą do ściany. Oprzyj dłonie o ścianę. Ręce trzymaj wyprostowane w łokciach. Stopniowo przesuwaj dłonie ku górze aż poczujesz rozciąganie. Staraj się, aby dłonie były cały czas oparte o ścianę. Wytrzymaj w tej pozycji 10 sekund, ćwiczenie powtórz 4 razy.

2. Rozciąganie prostowników

Wyciągnij przed siebie rękę wyprostowaną w łokciu, dłoń chwyć drugą ręką. Grzbiet dłoni powinien być skierowany do przodu. Powoli zginaj nadgarstek aż do uczucia rozciągania. Utrzymaj tę pozycję przez 10 sekund, powtórz 4 razy dla każdej ręki.

Polecamy: Jakie ćwiczenia stosować w rehabilitacji kręgosłupa piersiowego?


Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Kuchnia Anny Jurksztowicz: surówka z kapusty

Chcesz skomentować artykuł? lub wypowiedz się jako gość:

Autor:
Komentarz:
Liczba komentarzy: 123
dodano: 16:49 2016-05-18 przez: ~gość (83.29.*.*)
WIęc tak ja osobicie polecam wam lekarza Kosmowskiego.
dodano: 08:01 2016-05-18 przez: ~gość (213.156.*.*)
Przy takich dolegliwościach często pomagają stabilizatory stawów. Sama nosiłam przy kontuzji ręki i był bardzo pomocny. Wszystko zależy od rodzaju schorzenia, ortezy są różne, np. tutaj są usztywniane i zwykłe z materiałów: http://qmedinfo.pl/pl/oferta/konczyna-gorna/staw-nadgarstkowy-i-dlon . Oczywiście nie ma co samemu decydować, najlepiej to skonsultować z lekarzem, on doradzi, która będzie najlepsza albo czy w ogóle będzie pomocna.
dodano: 15:31 2016-05-03 przez: ~gość (217.99.*.*)
Ogólnie mi pomógł lekarz Kosmowski. Ta choroba jest problematycnza dla osób, które pracują przy komputerach jak na przykład ja.
 

Zobacz także:

 
 
Zamów darmowy newsletter